Falta d’humanitat

Valentina Raffio – Recentment, els mitjans de comunicació feien ressò d’una noticia de maltractament animal. Dos joves de 19 i 22 anys exterminaven a un grup de setanta porcs saltant sobre ells fins arribar a matar a gairebé una vintena dels animals. Posteriorment, van difondre un vídeo per WhatsApp on es podia observar seva intenció: divertir-se a costa de la vida d’un animal. Arran de la filtració del vídeo, la Guardia Civil ha començat a investigar als responsables per un presumpte delicte de maltractament animal. La notícia, ha causat una gran indignació entre la opinió pública per la brutalitat dels fets. Tanmateix, a l’hora de reflectir la notícia els mitjans de comunicació nacionals continuen perpetuant la mateixa violència que les autoritats han intentat sancionar.

La Vanguardia, El País, El Mundo, ABC y La Razón han il·lustrat les seves respectives notícies amb una fotografia explícita dels garrins morts. A més, la majoria dels mitjans esmentats incloïen dins la notícia un vídeo dels fets que, en la majoria dels casos, no aportava més informació que la que s’explicava dins el cos de la notícia. A nivell nacional, l’únic mitjà que es desmarca d’aquesta tendència és El Periódico de Catalunya. La publicació opta per il·lustrar la noticia amb una fotografia neutra on es representen uns porquets vius d’una granja de Segrià.

FireShot Capture 12 - Acusados de maltrato animal por aplast_ - http___www.elperiodico.com_es_noti

Imatge utilitzada per El Periódico

En canvi, si analitzem el tractament de la notícia a nivell internacional trobem que l’excepció de El Periódico esdevé (gairebé) norma. Los Andes (Argentina) i l’International Business Times (Estats Units) són un exemple de mitjans internacionals que fan ressò d’una notícia, però no de la brutalitat transmesa per les imatges. En aquests dos casos, s’utilitzen imatges no explícites que complementen la informació però alhora no donen difusió a un contingut desagradable.

Cal tenir en compte que, en termes generals, els mitjans de comunicació acostumen a tenir molt en compte de quina manera es tracta el tema de la mort (sobretot si s’han de difondre imatges que en tenen relació). En la majoria de llibres d’estil es considera que només es poden publicar imatges desagradables sempre i quan aportin informació. I aquest no n’és el cas. En aquesta ocasió, els mitjans de comunicació han esdevingut un mitjà per transmetre un contingut violent, explícit i de mal gust. Des de les redaccions sembla que ni es planteja que la imatge pugui resultar desagradable, ja que no s’utilitzen avisos previs, ni alertes abans d’accedir a la imatge. Al revés. Moltes vegades es promociona la notícia justament gràcies a les imatges i vídeos inclosos.

El DIEC defineix la humanitat com l’empatia que pot arribar a sentir una persona cap a un tercer. Doncs bé, en aquest cas la falta d’humanitat és el punt que juga en contra d’un bon periodisme.

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s